22 kwietnia 2017

Prezentacje projektów edukacyjnych klasa II gimnazjum rok szkolny 2010/2011

20 kwietnia 2011 r. to bardzo ważna data w dziejach naszej szkoły. Tego dnia po raz pierwszy uczniowie Społecznego Gimnazjum STO w Kluczborku publicznie przedstawili prezentacje w ramach realizacji projektów edukacyjnych. Zamierzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej było spowodowanie, by gimnazjaliści mogli wykazać się nie tylko wiedzą, ale też umiejętnością współdziałania w grupie i dzielenia się zadaniami. W przypadku uczniów kl. II SG STO owe zamiary zostały w pełni zrealizowane.

Praca jednak zaczęła się kilka miesięcy wcześniej. Już na początku roku szkolnego 2010/2011 drugoklasiści wybrali sobie z listy zaproponowanej przez nauczycieli tematy, z którymi chcieliby się zmierzyć. Podzieleni na grupy i konsultując się z opiekunami poszczególnych projektów, przez długie tygodnie przygotowywali wystąpienie, podczas którego zaprezentowali efekty ciężkiej, ale bardzo twórczej pracy.

W dniu prezentacji widzowie (w tym – dzieci ze Społecznej Szkoły Podstawowej STO w Kluczborku) mieli okazję zobaczyć pięć projektów.

Najpierw Laura Pliszczak, Weronika Leniuk i Weronika Stańkowska – którymi opiekował się p. Jacek Tybur – przedstawiły ciekawy motyw filmów animowanych. Dziewczyny zajęły się bowiem udziałem psów w tychże filmach (temat prezentacji brzmiał: „Pies bohaterem filmu animowanego”). Ku radości młodszych koleżanek i kolegów, odwołując się do licznych przykładów filmowych, wyjaśniły, jakie role pełnią psi idole w filmach rysunkowych. Dzięki temu dzieci z większą świadomością będą mogły oglądać przygody Reksia, Pluto i innych słynnych czworonożnych „aktorów”.

Następnie przyszła pora na temat zdecydowanie „dorosły”. Patryk Nędzi, Maximilian Plura oraz Jakub Minecki (nad którymi pieczę sprawowały p. Katarzyna Marciniszyn i p. Beata Lewandowska) opowiedzieli „Historię Spitfire’a”. Historycznym i technicznym uwagom towarzyszył pokaz wlasnoręcznie (i wręcz profesjonalnie) wykonanego modelu samolotu używanego podczas II wojny światowej m. in. przez pilotów ze slynnego Dywizjonu 303. Uczestnicy pokazu mogli się przekonać, że samolot wykonany przez gimnazjalistów wygląda tak, jak te prawdziwe, a pokazywane na slajdach.

Kolejny projekt był swoistą kontynuacją poprzedniego, gdyż Łukasz Michalski i Patryk Ślesiński (pod opieką p. Beaty Lewandowskiej) przygotowali krótki wykład na temat „Silnika spalinowego”. Korzystając z wykresów i zdjęć różnych typów silników, chłopcy wyjaśnili, jak to się dzieje, że np. samolot wzlatuje, a samochód potrafi przewieźć nas z punkt „A” do punktu „B”.

Po serii tematów bliskich naszym czasom przyszła pora na prezentację, dzięki której można było cofnąć się o kilka wieków. Martyna Jurczak, Katarzyna Mażarska i Dominika Wojcieszek (którymi zajmowała się p. Katarzyna Marciniszyn) przeniosły nas wstecz i postarały się zrelacjonować, jak wyglądało „Życie ludzi w średniowieczu”. Rzeczywistość, w której nie przemieszczano się autami, lecz konno, a na głowie nie znajdowała się pilotka, lecz metalowy hełm – to świat bardzo odległy od naszego, ale dzięki slajdom i rysunkom nawet uczniowie, którzy jeszcze nie uczą się historii, zapoznali się z realiami średniwoeicznej Europy.

Ostatni pokaz przygotowały Kamila Mielczarek i Alicja Mykita. Gimnazjalistki (wspierane przez p. Magdalenę Kalistę i p. Mirosława Gosa) na przykładzie wykonanego przez siebie modelu wyjaśniły wszystkie „Tajemnice wulkanów”. Korzystając z map, zdjęć i wykresów dziewczyny wytłumaczyły, dlaczego w ogóle istnieją wulkany i dlaczego (na szczęście!) w Polsce erupcje wulkaniczne nie zdarzają się.

Ten pierwszy pokaz okazał się bardzo udany. Uczniowie otrzymają na świadectwach adnotacje o wypełnieniu obowiązku edukacyjnego, ale wszyscy stwierdzili, że to tylko dodatkowy efekt ich pracy. Przede wszystkim nauczyli się wspólnego działania i sporo dowiedzieli o psach, samolotach, silnikach, rycerzach i wulkanach, lecz także – o sobie.