Wspaniałe badania naukowe w naszej #EKOpracownia!
Klasa 5a STO Kluczbork podjęła się zadania stanu czystości wody, kierując się ważnym aspektem regulacji bezpieczeństwa wody – czystości mikrobiologicznej.
Badania mikrobiologiczne wody są kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia ludzi. Celem tych badań jest precyzyjne sprawdzenie, czy badana próbka wody nie zawiera chorobotwórczych bakterii, które mogą zagrażać zdrowiu.
Woda ze źródła różni się od wody z kałuży czy butelki, a badania mikrobiologiczne pomagają zrozumieć, co się dzieje w danym środowisku wodnym. Pod mikroskopem elektronowym uczniowie mieli okazję przyjrzeć się strukturze wody i zobaczyć, co dzieje się na poziomie mikroskopowym.
To fascynujące doświadczenie nie tylko rozwija zainteresowanie naukowe uczniów, ale także uczy ich o znaczeniu czystości wody i dbałości o środowisko.
Klasa 8 uczestniczyła w niezwykłej lekcji w Ekopracowni, poświęconą organizmom drapieżnym!
Odkrywaliśmy fascynujący świat różnorodności tych organizmów – nie tylko wielkich jak królowe dżungli, ale także malutkich, jak owady, które również prowadzą drapieżny tryb życia.
Nasi uczniowie dowiedzieli się, że przystosowaniem do drapieżnego stylu życia u owadów są doskonale rozwinięte narządy zmysłów. Gatunki nocne korzystają z zmysłów topochemicznych, takich jak złotooki, podczas gdy gatunki aktywne w ciągu dnia mają doskonale rozwinięte oczy.
Poznaliśmy różnorodność gatunków, zaczynając od roślin drapieżnych, takich jak Rosiczka, Muchołówka, aż po dzbanecznik, który z dumą hodujemy w naszej Ekopracowni.
Dzięki tej lekcji poszerzyliśmy naszą wiedzę o ekosystemach, gdzie drapieżnicy odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu równowagi przyrodniczej.
Bezpieczne Korzystanie ze Słońca – Klucz do Zdrowia!
Gdy zbliża się wspaniały sezon letni, pełen kolorów, radości i kąpieli słonecznych, zanim zanurzymy się w morskich falach, ważne jest, abyśmy pamiętali o bezpieczeństwie i ochronie naszej skóry przed szkodliwym promieniowaniem UV. Dlatego też, wspólnie z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Kluczborku, postanowiliśmy zwrócić uwagę naszej młodzieży na zasady bezpiecznego korzystania ze słońca.
W ramach współpracy, przeprowadziliśmy w Ekopracowni pogadankę na temat czerniaka – złośliwego nowotworu skóry, który niestety może być konsekwencją nadmiernej i niekontrolowanej ekspozycji na promieniowanie UV. Dzięki sprzętowi zakupionemu do Ekopracowni nasi uczniowie zdobyli cenną wiedzę na temat tego, jakie znamiona skórne wymagają konsultacji dermatologicznej oraz jakie metody zabezpieczenia są skuteczne w ochronie przed promieniowaniem UV.
Cieszymy się, że mogliśmy przyczynić się do edukacji naszej młodzieży na temat dbałości o zdrowie i bezpieczeństwo podczas letnich przygód! Warto pamiętać, że odpowiednia ochrona skóry to klucz do zachowania zdrowia i urody na długie lata!
Doświadczenia z plazmolizą i deplazmolizą
Uczniowie klasy 1 LO w ramach zajęć laboratoryjnych przeprowadzili doświadczenie plazmolizy i deplazmolizy w komórkach liścia spichrzowego cebuli.
Dzięki temu doświadczeniu dowiedzieli się, w jaki sposób odbywa się transport substancji przez błony komórkowe oraz na czym polega zjawisko osmozy. Własnoręcznie wykonane preparaty obserwowali pod mikroskopem i zapisali w pamięci naszych profesjonalnych sprzętów, aby następnie dokładnie przeanalizować sam proces plazmolizy i deplazmolizy.
Te i inne działania praktyczne w naszej ekopracowni prowadzą nie tylko do poszerzania wiedzy z nauk przyrodniczych, ale również przyczyniają się do nabycia umiejętności samodzielnego przeprowadzania doświadczeń i obserwacji, mikroskopowania oraz prowadzenia notatek, a także dokumentowania realizowanych działań.
Przygotowanie podłoża do wzrostu drobnoustrojów
W ramach zajęć z mikrobiologii nasi pasjonaci nauk przyrodniczych dowiedzieli się, jak w warunkach „domowych” zrobić podłoże dla bakterii oraz czego potrzebują drobnoustroje do wzrostu. Podczas zajęć uczniowie pobrali próbki z różnych obiektów profesjonalnymi, sterylnymi wymazówkami i nanieśli na wcześniej przygotowane podłoże. Teraz pozostaje poczekać na rozrost kolonii bakterii, które następnie będą oglądane pod profesjonalnym mikroskopem.
Kolejne fascynujące laboratoria z mikrobiologii w Ekopracowni
Tydzień temu wykonaliśmy posiew bakterii, które zebraliśmy z różnych przedmiotów m.in. z klamek, telefonów, czy z policzków. Podczas ostatnich zajęć podjęliśmy próbę obserwacji tego, co urosło na podłożu – oczywiście wszystko z zachowaniem wszelkiej ostrożności. Dzięki najnowszemu wyposażeniu Ekopracowni, w tym profesjonalnym mikroskopom, udało nam się dostrzec nie tylko bakterie, ale również strzępki grzybni pleśniaka białego!
Praktyczne zajęcia z samodzielnego sporządzenia preparatu mikroskopowego
Na przełomie września i października uczniowie klasy 5 SP, którzy od tego roku rozpoczęli przygodę z biologią poznali budowę mikroskopu oraz zasady jego użytkowania. Następnym krokiem było samodzielne sporządzenie preparatu mikroskopowego ze skórki cebuli, który później obserwowali pamiętając o zasadach obserwacji mikroskopowych. Te praktyczne zajęcia są niezwykle ważne w nauce przedmiotów przyrodniczych. Uczą precyzji, planowania pracy a także cierpliwości. Są również doskonałą szansą na zainteresowanie tą dziedziną nauki.
„Badanie wpływu niskiej i wysokiej temperatury na aktywność katalazy”
We wrześniu uczniowie liceum przeprowadzili doświadczenie pt. „Badanie wpływu niskiej i wysokiej temperatury na aktywność katalazy” – w ramach zajęć o enzymach. Dzięki tej lekcji dowiedzieli się, że enzym katalaza w niskiej temperaturze zmniejsza swoją wydajność – a więc reakcja katalizowana przez ten enzym zwalnia, natomiast w wysokiej temperaturze enzym ulega denaturacji a tym samym reakcja chemiczna przestaje być katalizowana. Nauczanie przez doświadczanie jest niezwykle ważnym ogniwem edukacji przedmiotów przyrodniczych. Angażuje ucznia, skłania do samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków na podstawie obserwowanych efektów eksperymentu.
Kolejne działanie z harmonogramu projektu – zwiększanie zasięgu poprzez przeprowadzenie kolejnych Ekolekcji w Ekopracowni z gośćmi z zewnątrz
W ramach naszego projektu EKOPRACOWNIA 2024 odwiedzili nas wychowankowie SOSW im Marii Konopnickiej w Kluczborku. Uczestniczyli oni w ciekawych zajęciach pokazowo – doświadczalnych. Na zajęciach mieli okazję zbadać właściwości białek, udowodnić, że barwnik zielony (chlorofil) w trawie jest substancją złożoną, dowiedzieli się w jaki sposób działają elektrownie wiatrowe a także mieli okazję przyjrzeć się bliżej wszystkim pomocom naukowym jakie oferuje nasza Ekopracownia. To było dla nich bardzo wartościowe spotkanie.
Dzień otwarty w Ekopracowni przyrodniczej w STO w Kluczborku
14 października 2024 w naszej szkole odbyły się prelekcje i warsztaty pod hasłem „zdrowie”. Jedna z prelekcji, która odbyła się w naszej EKOPRACOWNI dotyczyła czynników, które mogą wpłynąć istotnie na nasze zdrowie. Młodzież wzięła udział w warsztatach pt. ” Zachowania prozdrowotne i zagrażające zdrowiu ludzi.” W ramach tych zajęć młodzież zastanawiała się jakie czynniki związane z ich stylem życia mogą wpłynąć pozytywnie i negatywnie na ich zdrowie w przyszłości. W ostatniej części uczniowie rozwiązali quiz, który dotyczył omawianych na zajęciach zagadnień.
Kolejne działanie bezpośrednie projektu – zadrzewienia śródpolne
Jednym z działań pośrednich projektu EKOPRACOWNIA 2024 były „Zadrzewienia śródpolne”. Jako że część naszych uczniów mieszka poza Kluczborkiem, w drodze powrotnej do domu bacznie przyglądała się samotnym zadrzewieniom w środku pól uprawnych a następnie uwieczniła je w formie zdjęć. Zwieńczeniem tych ekolekcji w terenie był wykład ucznia liceum Macieja Wójcika, który przybliżył uczniom zalety istnienia takiego rodzaju
zadrzewienia.
Ciekawe eksperymenty w ramach ekolekcji dla uczniów z innych szkół
Pod koniec października mieliśmy zaszczyt gościć w naszej nowoczesnej EKOPRACOWNI uczniów ze Szkoły Podstawowej w Skałągach. W ramach przeprowadzonej ekolekcji młodzież wykonała różne doświadczenia, które przybliżyły jej zagadnienia których dotychczas uczyli się na lekcjach biologii i nie tylko. Jednym z ciekawszych eksperymentów było szukanie mikroplastiku w paście do zębów, a później oglądanie uzyskanych wyników pod mikroskopem. Oprócz doświadczeń uczniowie dokładnie zapoznali się z bogatym zapleczem pomocy naukowych, które posiadamy w naszej ekopracowni.