11 kwietnia 2017

Lektury

CZAS (na) KSIĄŻKI

 Kto czyta książki, żyje podwójnie.
                                               Umberto Eco

Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
                                                                                    Monteskiusz

Książki to najpiękniejsza zabawa, jaką ludzkość wymyśliła.                         

                                                                                   Wisława Szymborska

Sitem czerpie wodę, kto chce uczyć się bez książki.
                                                                    Andrzej Frycz-Modrzewski

Czytanie jest to odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów.

                                                                                                                                                      Jarosław Iwaszkiewicz

Aforyzmów i złotych myśli, dotyczących książek i ich miłośników doprawdy nie brakuje. Wszystkie mogą okazać się źródłem inspiracji, stanowiących o wartości czytania. Naszym celem nie jest jednak moralizowanie i usilne zmuszanie do czytania ucznia uciekającego przed książkami – ale jedynie (a może aż?) zaproszenie w podróż – ze słowami, które mogą nadać życiu SENS i TREŚĆ. Czy LEKTURY SZKOLNE spełniają taką rolę? Nim kategorycznie odpowiesz „nie”, spróbuj najpierw zapoznać się z propozycją, porównaj, przeczytaj, choćby tylko dla uzyskania odpowiedzi, że „ta książka – to nie moja bajka”. Ocenianie książki po okładce to naprawdę za mało, by skazywać i książkę, i pisarza na wieczne unicestwienie, tym bardziej, że wybór jest wręcz nieograniczony, a światowy rynek książki może zaspokoić wszelkie gusta czytelnicze. Biblioteki i księgarnie często drżą od ilości zbiorów – i tych klasycznych, i tych które występują pod hasłem bestsellerów…, więc nie mamy powodu, by powiedzieć: „Nie ma(m) co czytać”. Ważne, by poszukiwać tekstu, który spowoduje w nas poruszenie, uruchomi wyobraźnię, skłoni do refleksji, zatrzyma, wzbogaci, przewartościuje, zmieni.  Wystarczy odrobina chęci, ciekawości, otwartości, by wejść w słowa i udać się w jedną z najpiękniejszych podróży. Jesteś gotów? Każda książka to inny świat, który na CIEBIE – czeka.

LISTA LEKTUR OBOWIĄZKOWYCH DLA KLAS I-III
SPOŁECZNEGO GIMNAZJUM STO w KLUCZBORKU

KLASA I
1. A. Fredro Zemsta
2. A. de Saint-Exupery Mały Książę
3. A. Mickiewicz Dziady. Poema cz. II
4. H. Sienkiewicz Quo vadis
5. A. Czechow Śmierć urzędnika
6. L. Wiśniewski Samotność w sieci (fragmenty)
7. M. Musierowicz Język Trolli (fragmenty)
8. A. C. Doyle Przygody Sherlocka Holmesa (fragmenty)
9. H. Sienkiewicz Krzyżacy (fragmenty)
10. B. Rosiek Pamiętnik narkomanki

KLASA II
1. H. Sienkiewicz Latarnik
2. S. Żeromski Syzyfowe prace
3. E. Hemingway Stary człowiek i morze
4. A. Kamiński Kamienie na szaniec
5. P. Zuchniewicz Wujek Karol. Kapłańskie lata papieża
6. Molier Skąpiec (fragmenty)
7. Ch. Dickens Opowieść wigilijna (fragmenty)
8. M. Musierowicz Opium w rosole (fragmenty)
9. S. Lem Inwazja z Aldebarana (fragmenty)
10. D. Terakowska Córka czarownic (fragmenty)

KLASA III
1. Sofokles Antygona
2. B. Prus Kamizelka
3. W. Shakespeare Romeo i Julia
4. A. Fiedler Dywizjon 303
5. K. Lanckorońska Wspomnienia Wojenne
6. S. Lem Dzienniki gwiazdowe (fragmenty)
7. S. Mrożek Wesele w Atomicach (fragmenty)
8. M. Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty)

Skip to content