Aktywność muzyczna 73-letniego francuskiego maga klawiatury jest imponująca

Aktywność muzyczna 73-letniego francuskiego maga klawiatury jest imponująca. Po tym jak na płytach „Oxygene 3” i „Equinoxe Infinity” przedstawił kontynuację swoich najpopularniejszych albumów z lat 70., teraz zaprezentował nowy projekt „Amazônia” zainspirowany fotografiami amazońskiego lasu deszczowego, wykonanymi przez Sebastião Salgado podczas jego wyprawy.
Wspomniana „Amazônia” to wyjątkowa wystawa zdjęć amazońskiego lasu deszczowego, złożona z ponad 200 fotografii. Ich autor – Sebastião Saldago – podróżował przez ten region przez sześć lat, fotografując lasy, rzeki, góry i ludzi, którzy tam mieszkają. Sercem i przesłaniem wystawy jest zaproszenie do zobaczenia, usłyszenia i przemyślenia przyszłości bioróżnorodności i miejsca ludzkości w świecie. Wystawa miała premierę 7 kwietnia 2021r. w Paryżu, gdzie w towarzystwie muzyki Jean-Michela Jarre’a można ją było podziwiać w Philharmonie de Paris. Później była prezentowana w São Paulo, Rio de Janeiro, Rzymie oraz Londynie. Jean-Michel Jarre tak opowiada o tym projekcie:
Chciałem uniknąć podejścia etnomuzykologicznego lub tworzenia muzyki tła. Przygotowałem więc zestaw narzędzi muzycznych – orkiestrowych i elektronicznych – którymi spróbowałem odtworzyć lub wywołać brzmienia natury. Dodałem do tego dźwięki środowiska, a na końcu także nagrania etniczne (głosy, piosenki, instrumenty) z archiwów genewskiego muzeum etnograficznego.
Podszedłem do Amazonii z szacunkiem, w poetycki i impresjonistyczny sposób. Wybrałem wokalne i dźwiękowe elementy ze względu na ich wymiar ewokatywny, zamiast próbować być wiernym jakiejś określonej grupie etnicznej.
Najbardziej interesująca było dla mnie fantazjowanie o lesie, który działa na wyobraźnię całej ludzkości. Ta muzyka przywołuje pewną formę nomadyzmu, dźwięk pojawia się i zanika podczas migracji. Konieczne było powrócenie do zasad orkiestracji dźwięków natury, by móc pracować z dźwiękami, które losowo następują jeden po drugim, ale które mogą ze sobą harmonizować lub tworzyć dysonanse. Tak jak w każdej symfonii, i ta ma momenty przejrzystości i napięcia.

Skip to content