10 kwietnia 2017

Lektury

CZAS (na) KSIĄŻKI

 Kto czyta książki, żyje podwójnie.
                                                Umberto Eco

Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
                                                                                      Monteskiusz

Książki to najpiękniejsza zabawa, jaką ludzkość wymyśliła.    

                                                                                      Wisława Szymborska                                                  

Sitem czerpie wodę, kto chce uczyć się bez książki.
                                                                     Andrzej Frycz-Modrzewski

Czytanie jest to odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów.

                                                                                                                                                      Jarosław Iwaszkiewicz
                                                                                                                                

Aforyzmów i złotych myśli, dotyczących książek i ich miłośników doprawdy nie brakuje. Wszystkie mogą okazać się źródłem inspiracji, stanowiących o wartości czytania. Naszym celem nie jest jednak moralizowanie i usilne zmuszanie do czytania ucznia uciekającego przed książkami – ale jedynie (a może aż?) zaproszenie w podróż – ze słowami, które mogą nadać życiu SENS i TREŚĆ. Czy LEKTURY SZKOLNE spełniają taką rolę? Nim kategorycznie odpowiesz „nie”, spróbuj najpierw zapoznać się z propozycją, porównaj, przeczytaj, choćby tylko dla uzyskania odpowiedzi, że „ta książka – to nie moja bajka”. Ocenianie książki po okładce to naprawdę za mało, by skazywać i książkę, i pisarza na wieczne unicestwienie, tym bardziej, że wybór jest wręcz nieograniczony, a światowy rynek książki może zaspokoić wszelkie gusta czytelnicze. Biblioteki i księgarnie często drżą od ilości zbiorów – i tych klasycznych, i tych które występują pod hasłem bestsellerów…, więc nie mamy powodu, by powiedzieć: „Nie ma(m) co czytać”. Ważne, by poszukiwać tekstu, który spowoduje w nas poruszenie, uruchomi wyobraźnię, skłoni do refleksji, zatrzyma, wzbogaci, przewartościuje, zmieni.  Wystarczy odrobina chęci, ciekawości, otwartości, by wejść w słowa i udać się w jedną z najpiękniejszych podróży. Jesteś gotów? Każda książka to inny świat, który na CIEBIE – czeka.

Klasa IV

Nie staraj się poznać odpowiedzi, spróbuj zrozumieć pytanie. 

                                                                                         Konfucjusz

Lektury obowiązkowe:

  • Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa
  • Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
  • René Goscinny, Jean – Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
  • Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (opisy)
  • Joanna Olech, Dynastia Miziołków
  • Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego
  • Wybrane podania i legendy polskie (w tym: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie)
  • Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Kot w butach, Sinobrody, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce, Jeanne Marie Leprince de Beaumont, Piękna i Bestia
  • Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Joanny Kulmowej, Juliana Tuwima.

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w roku szkolnym):

  • Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy
  • Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść
  • Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy
  • Maria Kownacka, Zofia Malicka, Dzieci z Leszczynowej Górki
  • Selma Lagerlöf, Cudowna podróż
  • Sat – Okh, Biały mustang
  • Wybór innych tekstów kultury, w tym utwory dla dzieci i młodzieży; film i spektakl teatralny z repertuaru dziecięcego; wybrane programy telewizyjne.

Dodatkowo proponowane:

– Carlo Collodi, Pinokio

– Jadwiga Korczakowska, Spotkanie nad morzem

Klasa V

W czytaniu chodzi o to, by uwieść czytelnika. 

Stephen King

Lektury obowiązkowe:

  • Clive Staples Lewis, Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (zwyczaje i obyczaje)
  • Ferenc Molnar, Chłopcy z Placu Broni
  • Bolesław Prus, Katarynka
  • Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
  • Seweryna Szmaglewska, Czarne Stopy
  • Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz np. mity o: Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Edypie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce
  • Biblia – opis powstania świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne (w tym: o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie)
  • Wybrane wiersze Jana Twardowskiego, Leopolda Staffa, Anny Kamieńskiej, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza.

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w roku szkolnym):

  • Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów
  • Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo
  • Karol May, Winnetou
  • Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść, np. Kłamczucha
  • Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa
  • Bolesław Prus, Kamizelka
  • Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant
  • Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera
  • Wybór innych tekstów kultury.

Dodatkowo proponowane:

–  Juliusz Verne, W 80 dni dookoła świata

–  Astrid Lindgren, Bracia Lwie Serce

 Klasa VI

Logika zaprowadzi cię z punktu A do punktu B. Wyobraźnia zaprowadzi cię wszędzie.                                                                                                                                                                                                             Albert Einstein

Lektury obowiązkowe:

  • Antoni Czechow, Kameleon, Śmierć urzędnika
  • Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
  • Ignacy Krasicki, wybrane bajki
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (polowanie oraz koncert Wojskiego)
  • John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem
  • Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
  • Wybrane wiersze Juliusza Słowackiego, Adama Mickiewicza, Zbigniewa Herberta.

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w roku szkolnym):

  • Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie
  • Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli
  • Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów
  • Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty)
  • Kornel Makuszyński – wybrana powieść, np. Szatan z siódmej klasy
  • Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza
  • Alfred Szklarski, wybrana powieść (np. Tomek w krainie kangurów)
  • Katarzyna Zychla, Dziewczynka tańcząca z wiatrem
  • Olaf Fritsche, Skarb Troi

Dodatkowo proponowane:

–  Artur Conan Doyle, Przygody Sherlocka Holmesa

Irena Jurgielewiczowa, Ten Obcy

Klasa VII

Spałem i śniło mi się, że życie jest radością. Obudziłem się i zauważyłem, że jest obowiązkiem. Zacząłem pracować i zdałem sobie sprawę, że obowiązek jest radością.

                                                                    Tagore

Lektury obowiązkowe:

  • Charles Dickens, Opowieść wigilijna
  • Aleksander Fredro, Zemsta
  • Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym Tren I, V, VII, VIII
  • Ignacy Krasicki, Żona modna
  • Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, II część Dziadów, Pan Tadeusz (historia Polski)
  • Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik
  • Stefan Żeromski, Siłaczka
  • Wybrane wiersze Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta
  • Jan Sztaudynger – fraszki
  • Stanisław Jerzy Lec – aforyzmy.

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w roku szkolnym):

  • Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna
  • Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze
  • Helena Keller, Widzieć przez trzy dni
  • Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka
  • Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów
  • Beata Obertyńska, Z domu niewoli (fragmenty)
  • Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy
  • Melchior Wańkowicz, Monte Cassino (fragmenty)
  • Wybór innych tekstów kultury.

Dodatkowo proponowane:

 – Paweł Zuchniewicz, Kapłańskie lata papieża

Stanisław Lem, Inwazja z Aldebarana, Dzienniki gwiazdowe

– William Szekspir, Romeo i Julia

Klasa VIII

Wielkie osiągnięcia zaczynają się od wielkich pytań.      

                                                                                  Joseph S. Edwards

Lektury obowiązkowe:

  • Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
  • Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz (całość)
  • Juliusz Słowacki, Balladyna
  • Antoine de Saint – Exupery, Mały Książę
  • Stefan Żeromski, Syzyfowe prace
  • Sławomir Mrożek,  Artysta
  • Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty)
  • Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż)
  • Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Wisławy Szymborskiej, Jarosława Marka Rymkiewicza, Stanisława Barańczaka.

Lektury uzupełniające (obowiązkowo dwie w roku szkolnym):

  • Bogdan Bartnikowski, Dzieciństwo w pasiakach
  • Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty)
  • Suzanne Collins, Igrzyska śmierci
  • Arkady Fiedler, Dywizjon 303
  • Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty), Pamięć i tożsamość (fragmenty)
  • Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939 – 5 IV 1945 (fragmenty)
  • Nela Mała Reporterka, Nela na kole podbiegunowym
  • Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża
  • Wybrane pozycje z serii Nazywam się… (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska)
  • Wybór innych utworów tekstów kultury, w tym wierszy współczesnych poetów i reportaży.

Dodatkowo proponowane:

 –  Sofokles, Antygona

–  Molier, Skąpiec

–  Barbara Rosiek, Pamiętnik narkomanki

–  Christiane F., My, dzieci z dworca ZOO.

 

Skip to content