22 kwietnia 2017

Prezentacje projektów edukacyjnych klasa II gimnazjum rok szkolny 2011/2012

W tym roku uczniowie naszej szkoły po raz drugi zaprezentowali efekty pracy nad projektami edukacyjnymi. „Dni projektów” w Społecznym Gimnazjum STO w Kluczborku odbywały się tym razem 2 i 4 kwietnia. Projekt w zamierzeniu ma być zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod. Tymczasem okazało się, że dla uczniów II klasy gimnazjum był nie tylko powtórzeniem czy motywacją do dogłębnego badania i wykraczania poza treści nauczania określone w podstawie programowej, ale kolosalną porcją wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz prawdziwym sprawdzeniem samego siebie z domieszką dobrej zabawy. Efekty kombinacji tych składników były zaskakujące.

Nasi „Projektanci” pracę rozpoczęli już w listopadzie 2011 roku – wybrali tematy dobrali się w grupy, skonsultowali z nauczycielami. Kolejne miesiące mijały na mierzeniu się z wyzwaniami związanymi z wykonaniem zaplanowanych zadań. Trzeba było pogłębić wiedzę, rozwinąć wyobraźnię, znaleźć czas, pokonać trudności. Wszystko jednak zakończyło się pomyślnie.

Pierwszego dnia pokazów zaprezentowała się biologiczno- sportowa grupa z projektem „Gimnazjalisto, trzymaj formę!”. Marta Basta, Anna Drewniak, Krystyna Drewniak i Monika Pluta ubrane w stroje gimnastyczne, w otoczeniu sprzętu sportowego i niskokalorycznych potraw uświadamiały nam jak ważne są zdrowe żywienie i aktywność fizyczna. Każdy z gości już przy wejściu otrzymał ulotkę i plakietkę odnoszące się do tematu projektu. Uczennice przygotowały też prezentację multimedialną ukazującą wyniki ankiety przeprowadzonej wcześniej wśród gimnazjalistów, zaprezentowały samodzielnie stworzoną piramidę zdrowego żywienia i wywiad przeprowadzony ze znawcą tematu z laboratorium analitycznego. Po części teoretycznej zaprosiły na samodzielnie przygotowany lekki poczęstunek, a następnie na zawody sportowe. Wszyscy świetnie się bawili i postanowili lepiej dbać o swój organizm. Opiekunem projektu była p. Justyna Socha.

Drugi dzień prezentowania efektów wielomiesięcznej pracy rozpoczęła grupa Szymona Janeckiego i Igora Moreau, którzy pod opieką p. Romana Lewandowskiego odkrywali „Historię komputerów”. Uczniowie bardzo dokładnie opowiedzieli o rozwoju technicznym pokazując specjalnie dobrane zdjęcia. Co ciekawe całość prezentowana była bezpośrednio z profesjonalnie przygotowanej strony internetowej ich autorstwa, którą stworzyli na potrzeby projektu.

Kolejny zespół zaskoczył nas z kolei zupełnym zignorowaniem multimediów na rzecz działań artystycznych. Nad pracą Sylwii Kałuży, Magdy Kurowskiej i Angeliki Przewoźniak-Pomianowskiej zagłębiających się w „Tajemnice Wielkiej Piramidy” czuwał p. Jacek Tybur. Dziewczyny wcieliły się w role budowniczych i badaczy starożytnych grobowców prezentujących odmienne stanowiska, co pozwoliło ukazać panoramę złożoności zjawiska. Tę niezwykle interesującą i doskonale odegraną scenkę uświetnił model zbudowanej w odpowiedniej skali i otwieranej (!) piramidy egipskiej.

Jako trzecie pokazały efekty swojej pracy Anna Frankiewicz i Magdalena Szlagor, które wspomagał p. Mirosław Gos. Tym razem mogliśmy się przekonać, że „Turcja – to rzeczywiście – kraj na styku kultur”. Dzięki występującej podczas pokazu mnogości elementów nawiązujących do tego miejsca wyruszyliśmy w niesamowitą podróż do odległego obszaru kulturowego. Elementy strojów, flagi, widokówki, zdjęcia, figurki i amulety, które mogliśmy nie tylko zobaczyć, ale i dotknąć oraz wyśmienite tureckie potrawy, których skosztowaliśmy, a nad tym wszystkim regionalna muzyka i plansza obalająca mity związane z Turcją spowodowały, że zrozumieliśmy lepiej ten egzotyczny kraj.

Dwie ostatnie prezentacje dotyczyły wspólnego tematu jakim jest Bitwa warszawska. Najpierw Dominika Kołecka i Wiktoria Szelągowska, nad którymi pieczę sprawowała p. Katarzyna Marciniszyn, w formie dwóch rozbudowanych prezentacji multimedialnych przypomniały „Historię bitwy warszawskiej”- jej szczegółowy przebieg, dowódców, umundurowanie, miejsca i całe tło historyczno – polityczne owego zdarzenia. Projekt był częścią historyczną konkursu zorganizowanego przez sieć kin Helios i Muzeum Powstania Warszawskiego, w którym udział wzięła cała klasa II. Prezentacja zakończyła się wzruszającą interpretacją głosową jednego z utworów, jakie zabrzmiały w filmie Jerzego Hoffmana.

Ostatni pokaz dotyczył najbardziej rozbudowanego projektu, zajęli się nim Krzysztof Bednarski i Patryk Fuks przy współpracy Szymona Janeckiego. Publiczność dowiedziała się wszelkich szczegółów na temat „Makiety bitwy warszawskiej”, która stanowiła przedmiot ogólnopolskiego konkursu. Prezentacja polegała na omówieniu całości przygotowań koniecznych do wzięcia udziału w konfrontacjach ze szczególnym uwzględnieniem części plastycznej. Uczniowie ukazali kolejne etapy tworzenia makiety: były między innymi zdjęcia, plansza z przekrojem poprzecznym, przykładowe szablony oraz kolejne wersje postaci ludzkich i zwierzęcych. Projekt zakończył się miłą niespodzianką, ponieważ kompozycja przestrzenna przygotowana przez naszych uczniów w pracowni plastycznej szkoły otrzymała trzecie wyróżnienie wśród propozycji gimnazjalnych z całej Polski. Podczas prezentacji makietę można było zobaczyć jedynie na fotografiach, gdyż do czasu oficjalnej gali wręczenia nagród w Warszawie znajduje się w depozycie. Jury zdecydowało, że zwycięska klasa z STO uda się również na wycieczkę do stolicy. Po powrocie do Kluczborka dzieło uświetni wystrój naszej szkoły. Podczas realizacji tego projektu pomocną dłonią służyli p. Jacek Tybur i p. Agnieszka Rossa-Trejten.

Wychowankowie klasy drugiej oprócz tego, że rzetelnie pracowali, dokonywali krytycznej samooceny i odnieśli ogromny sukces, okazali się również prawdziwymi, nadzwyczaj dobrze zorganizowanymi gospodarzami, zadbali o oprawę tego wydarzenia, przygotowali plan pokazów, ustroili salę, przyrządzili poczęstunek, zaprosili gości i odpowiednio się nimi zajęli. Wśród zaproszonych byli dyrektor szkoły, nauczyciele, rodzice i uczniowie młodszych klas oraz wychowawca. Wszyscy świetnie się bawili i wiele nauczyli.

(A. R-T)