Kamila i Tosia- Posłanki z STO w Sejmie Dzieci i Młodzieży

Uczniowie klasy III gimnazjum STO w Kluczborku: Kamila Morawiec, Antonina Hoc, Wiktoria Wypych, Oliwia Zahorodna, Julia Hofman i Przemysław Urbański wzięli udział XXV sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. To projekt edukacyjny poruszający tematy ważne dla kształtowania postaw młodych Polaków. Jego głównym celem jest edukacja do świadomego uczestnictwa w życiu publicznym na zasadach demokratycznych oraz inspirowanie młodzieży do aktywnej postawy obywatelskiej, samodzielnego myślenia i budowania własnych opinii o otaczającym nas świecie. Tematem tegorocznych obrad byli „Posłowie Sejmu II RP. Ich losy i działalność w okresie II wojny światowej i okupacji”. Nasi gimnazjaliści zmierzyli się z zadaniem rozpowszechnienia zarówno historii, jak i promowania osoby, o której zdecydowali się opowiedzieć. Kamilka i Tosia nie tylko poradziły sobie świetnie ze świadectwem Zofii Moraczewskiej, ale były bezkonkurencyjne- ich zadanie zostało ocenione najwyżej w całym województwie, dlatego też otrzymały mandat poselski i zostały członkami komisji. Nasze gimnazjalistki przygotowały o tej historycznej posłance ekspozycję, którą można oglądać w gmachu kluczborskiego ratusza. Jako najlepszy zespół z województwa opolskiego wzięły udział w seminariach oraz posiedzeniu komisji. Podczas zajęć 11 maja w Sulejówku pisały ustawę dotyczącą bycia ambasadorem historii w Polsce i za granicą. 12 maja, jako członkinie komisji sejmowej, wybrały trzech marszałków sejmu oraz przewodniczącego komisji. Głosowały też nad poprawkami w napisanej ustawie. 1 czerwca posłanki Antonina Hoc i Kamila Morawiec zasiądą w charakterze uczestniczek Sejmu Dzieci i Młodzieży w ławach poselskich podczas obrad w gmachu Sejmu w Warszawie, aby wraz z innymi posłami uchwalić napisaną i poprawioną przez komisję ustawę. Organizatorem XXV sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży jest Kancelaria Sejmu, a współorganizatorami Ministerstwo Edukacji Narodowej,  Instytut Pamięci Narodowej oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji, które za główne cele w SDiM uznały: naukę postaw patriotycznych i obywatelskich oraz współodpowiedzialności młodych ludzi za podtrzymywanie oraz rozpowszechnianie tradycji narodowej i państwowej; popularyzowanie i upowszechnianie wiedzy o bohaterach lokalnych oraz ich znaczeniu dla historii, dziedzictwa i tożsamości lokalnej oraz narodowej; przybliżenie młodzieży historii polskiego parlamentaryzmu i historii II wojny światowej; uświadomienie decyzyjności i poczucia sprawstwa w społeczności lokalnej oraz promowanie postawy aktywnej względem niej; doskonalenie umiejętności korzystania ze źródeł historycznych; przybliżenie młodym ludziom zasad funkcjonowania Sejmu RP i procesu legislacyjnego. Tym bardziej nie tylko ogromnie się cieszymy z sukcesu naszych uczennic, gratulujemy im pomysłu i zapału, ale nader wszystko podziwiamy i doceniamy ogrom pracy, jaką z pasją i zaangażowaniem, rzetelnie wykonały!